torsdag 6 januari 2011

Hays was (W)right?

Richard Hays är en av mina favoritteologer. Hans exegetiskt välinformerade "The moral vision of The New Testament" var en viktig tidig influens för mig. Detta inte minst för hans sätt att läsa och förstå inte bara bibeln utan också världens narrativ och för hans förmåga att bryta polariseringen mellan historiens Jesus (etiken) och trons Jesus (det inre, andliga) som länge - och i viss mån fortfarande - gisslat protestantisk bibeltolkning, teologi och liv.


En annan exeget som bidragit till detta, och en annan viktig influens för mig, är N.T Wright vars arbete med att lokalisera trons centrum (Kristus) i den historiske judiske Jesus på många sätt brutit ny mark. Wrights slutsatser är inte okontroversiella. Av historiska forskare har han ibland anklagats för att vara för konfessionell (Wright beskriver sig själv, med rätta, som evangelikal) och av andra exegeter för att luta sig för mycket mot historisk forskning och inte tillräckligt mot bibelns kanon och den uppståndne (trons) Kristus som utgångspunkt för sitt arbete.


Hays och Wright har många beröringspunkter, men också en del som skiljer dem åt vilket den här föreläsningen från i höstas visar. Jag såg den för ett par månader sedan och blev nyligen påmind om den av Kalle Carlsteins inläggCruciform Phronesis. Det tackar jag för och delar här med mig av den till dig med.

Inga kommentarer: