tisdag 18 mars 2008

Att lägga rätt grund - Parafras

Jag hittade en post på bloggen för ledarskaps och församlingsväxtkonferensen "United Open", som gav några tips om vilka ekonomiska prioriteringar som är viktiga vid församlingsplantering.

Jag tyckte den var värd att kommentera, så jag gjorde det genom att göra en parafras på inlägget på min engelskspråkiga blogg. (Ursprungsinlägget var på engelska!)

Blogginlägget från United Open hittar du här.
Min parafras hittar du här.


Kommentera gärna!


4 kommentarer:

Anonym sa...

Japp det finns flera sätt att vara kyrka på. Men frågan är hur vi bäst pekar på en annan verklighet genom att leva ut de goda nyheterna?

Lokaler, ljudanläggningar och betalda arbetare må va fantastiska välsignelser men inget du kan lägga som grund för en församling.

Grunden måste byggas på att försöka jaga mannen från nasaret och den verklighet han erbjuder.

Vårt arbete som församlingsplanterare blir då att söka Guds verklighet och lita på att han ska bygga sin kyrka.

Nåd och fred

Jonas Melin sa...

Tack för en tänkvärd och klok parafras. Jag tror mer på ditt sätt att tänka än på det andra. Har du delat det med Magnus Persson på United?
Det är viktigt att tänka på lärjungaskap och Gudsrikets värderingar när man talar om och jobbar med församlingsplantering. Det ska jag ta med mig.

Andreas W Andersson sa...

Jonas och Knudan! Tack för kommentarer! Jonas: Ditt senaste blogginlägg pekar mot något helt i stil med det vi bör jaga efter.

Igen: En parafras ska inte förväxlas med en "manual" eller en färdig mall för något, allra minst något så kontextuellt känsligt och bräckligt som att lägga rätt grund för en lärjungagemenskap. Jag är glad att ni tagit till er det i era kommentarer!


Jag blir dock mer och mer övertygad om att något i stil med de "ekonomiska prioriteringar" måste till om en ny "församling" (och för all del etablerade gemenskaper) ska ha en genomgripande och trovärdig påverkan på sin närmiljö (och "globalt") Det är möjligt (t.o.m troligt!) att en sådan "grund" inte ger en explosionsartad församlingsväxt, men däremot så byggs värderingar och praktiker in som gör att sådant man kallar för "socialt engagemang" eller "mission2 inte blir något man behöver bygga på i efterhand nä man "vuxit till sig". Finns inte de värderingarna och praktikerna där från början är det inte troligt att man kan bygga in dem i gemenskapens hjärta i efterhand.

Jonas! Angående din fråga: Ingen har(ännu så länge!) kommenterat min parafras från "United Opens" bloggare. Det var i varje fall inte Magnus Persson som skrev inlägget och jag har inte kontaktat honom eller någon annan av de som leder United om detta.... Jag hoppas dock fortfarande att författaren till det ursprungliga inlägget vill ge sig in i ett samtal. Det vore gött!

Andreas W Andersson sa...

blev lite hastigt skrivet det där...

I tredje stycket så ska det stå ... de "ekonomiska prioriteringar" jag skrev om i parafrasen...

Sorry!